Nieuws

Varroa bestrijden met de roofmijt Stratiolealaps scimitus.

Introductie

De laatste jaren is er al veel geschreven en gediscussieerd over het gebruik van roofmijten tegen de Varroa. Sommige onderzoeken zeggen dat dit niet werkt en dat de roofmijt zelf de larven van de bijen zou verorberen.

Een labo is niet hetzelfde als de praktijk

Men moet dan in de eerste plaats zien hoe de onderzoeken zijn uitgevoerd. Men doet dit meestal onder labo omstandigheden en niet in de praktijk.

Andere onderzoeken bijvoorbeeld van Biocontrol in Canada beweren dat je de roofmijt samen met het substraat boven aan in de kast moet gieten. Meer uitleg achter deze link.

Ook bepaalde firma’s die de roofmijt verkopen gaan uit van deze techniek, ofwel de roofmijt rechtstreeks in de kast strooien of bovenaan in de kast op een krantenpapier strooien.

Deze methode werkt maar zeer kortstondig omdat de roofmijt geen habitat heeft in de kast, ze zal zeker de Varroa bestrijden maar rap sterven door uitdroging.

Ik heb door mijn ervaringen in Frankrijk een methode ontwikkeld zodat de roofmijt leeft onder de kast, zij heeft daar haar habitat en kan in leven blijven en het jaar rond de Varroa bestrijden. Het systeem is reeds bij veel imkers , die geen zuren of chemische middelen meer willen gebruiken, in gebruik.

De Varroa populatie wordt zodanig onderdrukt dat de rest te verwaarlozen is. De roofmijt kruipt niet in de cellen maar valt al de Varroamijten die rondkruipen aan. Je kan de methode, mits enkele kleine aanpassingen aan de vliegplank, in elk type kast toepassen.

de roofmijt Stratiolealaps Scimitus

Meer weten?

Wil je meer weten over deze manier van Varroa bestrijding kijk dan even op volgende links:

https://www.biobestrijding.nl/varroamijt-bestrijden-met-roofmijten/
https://www.delachendebijenkast.be 

De roofmijt is een inheemse soort die overal in de bodem leeft, je kan ze zelfs vinden bij wilde bijenvolken, kijk naar het filmpje op de volgende link, vanaf 3min 50 zie je de roofmijt over de cellen lopen.

Heb je verdere vragen of opmerkingen, dan kan je me altijd contacteren! Je vindt mijn contactgegevens op deze pagina.

Andere berichten

BeeTV, Nieuws

BeeTV februari 2023 (trailer)

Honing heeft een bijzonder grote therapeutische waarde waar het wondverzorging betreft. In de BeeTV van februari wordt dit haarfijn uitgelegd.

Nieuws

Nieuwe kernmedewerker hulp vertaler

Wij wensen u te informeren dat mevr. Els Wynant de taak van vertaler op zich neemt. Els zal diverse teksten van wetenschappelijke aard en buitenlandse oorsprong onder de loep nemen en vertalen in het Nederlands.

Nieuws

Nieuwe kernmedewerker VBI Kids

Wij wensen u te informeren dat mevr. Mien Goris de taak van medewerker van onze jeugdwerking VBI KIDS op zich neemt. Mien gaat Wim begeleiden in de werking naar scholen in het bijzonder en kinderen in het algemeen toe.

2 Comments. Leave new

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Fill out this field
Fill out this field
Please enter a valid email address.
Please enter a valid website url.
You need to agree with the terms to proceed