Nieuws

Varroa bestrijden met de roofmijt Stratiolealaps scimitus.

Introductie

De laatste jaren is er al veel geschreven en gediscussieerd over het gebruik van roofmijten tegen de Varroa. Sommige onderzoeken zeggen dat dit niet werkt en dat de roofmijt zelf de larven van de bijen zou verorberen.

Een labo is niet hetzelfde als de praktijk

Men moet dan in de eerste plaats zien hoe de onderzoeken zijn uitgevoerd. Men doet dit meestal onder labo omstandigheden en niet in de praktijk.

Andere onderzoeken bijvoorbeeld van Biocontrol in Canada beweren dat je de roofmijt samen met het substraat boven aan in de kast moet gieten. Meer uitleg achter deze link.

Ook bepaalde firma’s die de roofmijt verkopen gaan uit van deze techniek, ofwel de roofmijt rechtstreeks in de kast strooien of bovenaan in de kast op een krantenpapier strooien.

Deze methode werkt maar zeer kortstondig omdat de roofmijt geen habitat heeft in de kast, ze zal zeker de Varroa bestrijden maar rap sterven door uitdroging.

Ik heb door mijn ervaringen in Frankrijk een methode ontwikkeld zodat de roofmijt leeft onder de kast, zij heeft daar haar habitat en kan in leven blijven en het jaar rond de Varroa bestrijden. Het systeem is reeds bij veel imkers , die geen zuren of chemische middelen meer willen gebruiken, in gebruik.

De Varroa populatie wordt zodanig onderdrukt dat de rest te verwaarlozen is. De roofmijt kruipt niet in de cellen maar valt al de Varroamijten die rondkruipen aan. Je kan de methode, mits enkele kleine aanpassingen aan de vliegplank, in elk type kast toepassen.

de roofmijt Stratiolealaps Scimitus

Meer weten?

Wil je meer weten over deze manier van Varroa bestrijding kijk dan even op volgende links:

https://www.biobestrijding.nl/varroamijt-bestrijden-met-roofmijten/
https://www.delachendebijenkast.be 

De roofmijt is een inheemse soort die overal in de bodem leeft, je kan ze zelfs vinden bij wilde bijenvolken, kijk naar het filmpje op de volgende link, vanaf 3min 50 zie je de roofmijt over de cellen lopen.

Heb je verdere vragen of opmerkingen, dan kan je me altijd contacteren! Je vindt mijn contactgegevens op deze pagina.

Andere berichten

Aziatische hoornaar, Nieuws

Ga mee op zoek

De strijd tegen de Aziatische hoornaar kan momenteel slechts op één werkwijze uitgevoerd worden. Dit is een actieve opsporing van het nest. Doe mee!

Aziatische hoornaar, Nieuws

Word professionele verdelger

De bestrijding van de Aziatische hoornaar is een zorg van ieder imker, natuurliefhebber en overheid. De Aziatische hoornaar is een invasieve exoot en verspreidt zich in een hoog tempo in Vlaanderen. In 2022 zijn om en bij de 250 nesten verdelgd. Ervaring in het buitenland leert ons dat vanaf nu een grote stijging in aantallen te verwachten is.

2 Comments. Leave new

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Fill out this field
Fill out this field
Please enter a valid email address.
Please enter a valid website url.
You need to agree with the terms to proceed